Egyre gyakrabban tolják az arcomba: tessék villanyautót venni, mert azt sokkal olcsóbb üzemeltetni és különbenis a
világbéke környezetszennyezés.
A minap már olyan erőszakosan esett nekem valaki egy reklám-spam keretében, ami már az ingerküszöböm fölé emelte a témát. Kiválasztottam hát egy kereskedelmi forgalomban kapható konkrét villanyautót (ma még talán ez az egyetlen) és körüljártam a dolgot.
Az autó márkája nem lényeges, annál inkább az, hogy a hirdetések lényege a döbbenetesen alacsony fenntartási költség és a tökéletes környezetbarátság.
Következzenek a számítások eredményei:
Már induláskor, az autó árában átlag 2 millióval többet fizetsz, mint a (kétszer ekkora méretű és ötször ekkora hatótávolságú) egyéb kisautókért. Ez a két millió 10 éves élettartamra elosztva havi 17 ezer forint extra költség, ami bankhitel esetén havi kb 25 ezer plusz kiadást jelent. Ehhez még hozzájön a havonta 35 ezer forintos "akkumulátor bérlési díj" (amit a reklámokban valami miatt nem említenek). Mindez a benzines kisautó havi részletéhez képest havonta összesen 42 ezer forint extra kiadás (= 720 ezer forint évente).
Namármost ha a villanyautó és benzines kisautónk évente egyaránt 15-15 ezer kilométert fut, akkor
- a benzines kisautó működtetése évi 292 ezer Ft-ba kerül (kilométerenként 19,5 Ft benzin),
- míg hozzá képest a villanyautó üzemeltetése 795 ezer Ft-ba (kilométerenként 5 Ft villany, plusz 720eFt extra éves kiadás).
Minden egyes évben.
Ennyit a villanyautó sokkal kedvezőbb fenntartási költségeiről.
És mivel tudtommal az elektromos energia kb 60 százalékát fosszilis alapú hőerőművekben állítjuk elő, a villanyautónk még csak nem is túlságosan környezetbarát, a villanyautó/benzinautó különbség csupán annyi, hogy az égéstermék nem a villanyautó seggén pufog, hanem egy nagy kéményből, valahol vidéken.